• Twitter
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Youtube

Geurmarketing Dixons: 15% meer sales!


Apr 16, 2013 ,

Het prikkelen van zintuigen zorgt vaak voor een stevige omzetgroei. Geur speelt daarin een erg belangrijke rol! Zo heeft consumentenelektronica-formule Dixons ontdekt dat de geuren die in de winkel verspreid werden en de klantbeleving positief moesten beïnvloedendeze zintuigprikkeling, zorgen voor 15% meer kassatransacties. Dixons ging vorig jaar een experimenteertraject in en boekte daarmee verbluffende resultaten. Eind vorig jaar werd het project afgerond met de toevoeging van het zintuig reuk.

Geur als onderdeel van nieuwe winkelformule

Het prikkelen van alle zintuigen maakt onderdeel uit van de nieuwe dixons winkelformule en zal gefaseerd in alle 150 dixonsfilialen worden ingevoerd. Steven Bakker, CEO van de BAS Group en eigenaar van Dixons, zegt daarover: “Bij onze nieuwe dixonsformule worden de zintuigen geprikkeld met als doel de ultieme klantbeleving. Met een levende moswand (zien), producten uit de vitrines en op tafel om uit te proberen (voelen), relaxte achtergrondmuziek (horen) en een gratis kopje fairtrade cappuccino (proeven) werden al vier zintuigen geprikkeld. Na de toevoeging van geur, bleek dat er een significante stijging plaatsvond van 15 procent in kassatransacties.”

Geur beïnvloed gevoel klant

Uit observatie blijkt dat de omzetstijging vooral komt doordat de klanten zich meer op hun gemak voelen. Geuren beïnvloeden ons, vaak ongemerkt. ”Geen geurwalm die je tegemoet komt, maar een licht mountainbrise-luchtje dat je ook zou kunnen ruiken op je vakantieadres.”

VanderKleijn verleidt vaak met geur

Wie kan de geur weerstaan van versgebakken brood? Het verspreiden van verse broodlucht is al lang een beproefd recept in de supermarkt om shoppers naar de broodafdeling te verleiden. Dixons heeft zich daar nu door laten inspireren. Wij inspireren ook graag andere merken en winkelformules! Dit kan door het toepassen van geur alleen of door het te combineren met bijvoorbeeld Instore demonstraties. Wilt u weten wat VanderKleijn en Geurmarketing voor u kan betekenen? Neem dan snel contact met ons op!

Gerelateerd nieuws


Tropicana sampling
Veldonderzoek naar consument
Duyvis Heat&Eat