• Twitter
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Youtube

Geslaagde winkelvloeracties


Jun 16, 2013

Shoppermarketingupdate vroeg VanderKleijn zijn mening te geven over de oorzaak van het mislukken van veel winkelvloeracties. Wij vinden mislukken te negatief maar er valt nog wel veel te winnen! Zo wordt de retail iets te veel belicht als veroorzaker…

Interview met Rob van der Kleijn

“In grote lijnen kan ik mij zeker vinden in de aangedragen oplossingen die Mike Anthony in zijn artikel noemt. Ik vind echter dat retail iets te veel belicht word als veroorzaker. Zowel in “make sure what you want is possible” als “motivate all the key people” staat naar mijn mening een groot deel van de oplossing.

“Het is met name zeer belangrijk kennis te hebben van de systemen van een retailer. En niet alleen om de order binnenhalen. Kennis van de wijze waarop de retailsystemen zijn georganiseerd, is van levensbelang om te voorkomen dat er bijvoorbeeld communicatief of logistiek van alles fout kan lopen. Mijn ervaring is dat dit veel beter kan. En eigenlijk ook moet!

“Ik zou willen zeggen: marketing en sales, ga een tijdje meelopen bij verschillende disciplines van een retailer. En marketeer: ga eens vaker kijken op de winkelvloer. Zou overigens goed zijn om dit andersom ook te doen. Uitwisseling dus!

“Vaak kunnen problemen met executie op de vloer simpel opgelost worden. Schroom niet om extra informatie te vragen. Vraag als leverancier door als je niet zeker weet hoe een en ander verder verloopt. En leg dit ook vast. De onderlinge communicatie van marketing en sales is erg belangrijk. Het komt mij wel eens over alsof het twee eilanden zijn met verschillende belangen. De salesmanager moet niet alleen willen verkopen, maar moet ook goed doorvragen en juiste input vergaren om te vertalen naar marketing. Juist daardoor kan de actie succesvol worden uitgevoerd. Marketing zou in een vroegtijdig stadium ook sales bij zijn visie kunnen betrekken. Ik zeg niet dat deze aanpak nooit voorkomt, maar er bestaan wel degelijk verbeterpunten. De fabrikantenmarketeer moet vooraf goed weten of zijn plan uitvoerbaar is. Kennis van retail is essentieel. Het verdiepen in de aanpak van retailpartijen gebeurt lang niet altijd voldoende.

“Mark Antony schrijft: “Too often ideas are developed by agencies that aren’t necessarily aware of what is and isn’t allowed in the retailer”. Ook dit zie je vaak gebeuren. Bureaus die alles weten van instore en niet alleen van above the line hebben hun eigen kwaliteiten. Of vergaar als fabrikant zelf alle instore kennis die nodig is om een goede vertaling mogelijk te maken van een reclamebureau naar winkelvloer.

“Wat ik ook mooi vond in de tekst: motivate all the key people. Het is belangrijk al in vroegtijdig stadium verschillende disciplines aan tafel te krijgen om plannen gezamenlijk te bespreken. Dat blijkt in de praktijk echter niet gemakkelijk. Vooral de factor tijd speelt parten. De workload van betrokken mensen is vaak hoog en de prioriteit van bijvoorbeeld een formulemanager, die heel belangrijk kan zijn voor het doorvoeren van je plannen, ligt vaak op een heel ander vlak.

“Wat betreft de fee die de retailer vraag: dat is inderdaad een lastige. Toch weet je dit al voordat je plannen uitwerkt, dus kun je die fee ook in de plannen implementeren. De fee afhankelijk maken van uitvoering is een goede oplossing, maar toch lijkt me dat tegelijkertijd niet ideaal. Die oplossing vergt een aanpassing van het retailsysteem, terwijl het systeem vastligt en behoorlijk complex is.

“Het belangrijkste voor dit moment is je verdiepen in de winkelketen en het betrekken van de winkelketen of –formule bij je plannen.”

Lees hier het gehele artikel.

Gerelateerd nieuws


Productdemo’s
Shoppermarketing
Duyvis Oven Roasted